Mindfulnessvandring

För att göra Mindfulnessvandringen behöver du en telefon och hörlurar.

Det är bra om du har hörlurar som inte sluter helt tätt och stänger ute ljud, så att du också kan höra ljud från naturen. Eller så tar du av dig hörlurarna då och då och hänger dem över nacken.

  • På kartan ser du hur du tar dig från den ena platsen till den andra. Men du kommer även att få vägledning till varje plats.

  • Klicka på de olika platserna och på MER, så kommer du lätt kunna följa vandringen steg för steg.

  • När du hör ett pling är det dags att gå vidare!

Mindfulness betyder på svenska Medveten Närvaro – att du är här, med hela dig just nu. Du kan träna Mindfulness inne i ett rum, i en lokal med andra, eller som du ska göra nu, på vandring i naturen. Du kan ha med dig en flaska med vatten, bra promenadskor (stövlar vid behov) och kläder du kan ta av och på för att reglera temperaturen.

Vandringen är en tur som normalt görs i grupp och med Kristina Hedberg Karlberg som ledare.

Du går själv med Kristinas instruktioner i öronen. Den tar cirka 1 timme och du går i lugn takt och upplever naturen, även sluttande mark och trappor. Du stannar till då och då och du guidas i olika övningar på dessa platser. Du guidas även till nästa plats.

Innan du börjar vandringen kan det vara bra med en mental förberedelse. Här är några saker att tänka på:

  • Närvaro. Naturen kommer att hjälpa dig att vara närvarande, att fokusera och att förstärka dina sinnesupplevelser: syn, hörsel, känsel, lukt och smak. När du börjar gå, så kanske ditt huvud är fullt av tankar om andra saker som har hänt eller som kommer att hända. Men försök att återvända mentalt till platsen och naturupplevelsen här och nu varje gång. Du övar på medveten närvaro - eller mindfulness.

  • Ickedömande. I Mindfulness försöker man ha en icke-värderande inställning, alltså att inte bedöma något som rätt eller fel, bra eller dåligt. Möt allt som händer under vandringen med intresse. Även dina egna reaktioner.

  • Tystnad. På vandring går du i tystnad. Sätt gärna telefonen på flygplansläge. Om du går tillsammans med någon, så prata inte med varandra. Då får du mer utrymme för dina egna upplevelser och din hjärna får en chans att ta emot sinnesupplevelserna på djupet.

  • Tempot. Du går i en takt som är så pass långsam att du kan märka varje steg din fot lämnar efter sig. Om du går extremt långsamt kan det vara svårt att hålla balansen. Det är ingen motionsrunda, men du blir ändå varm.

• Plats nr 1: Startpunkt/Naturumhuset • Plats nr 2: Utsikten vid björkarna • Plats nr 3: Träden • Plats nr 4: Stranden • Plats nr 5: Trappan • Plats nr 6: Slutpunkt/Naturumhuset

Att göra:
  • Vandring
  • Tysta platser
Längd: 1.2 km
Tid: ungefär en timme
Parkering:

Parkering finns vid naturum.

Kontakta oss

Kungsbacka Direkt

Telefon: 0300-83 40 00

  • G0tkxrycfjjsvlnvqw8c

    Digital Mindfulnessvandring på Fjärås Bräcka

    15 dec

    Det enda du behöver är en telefon, hörlurar, bra skor och kläder efter väder! Du går själv med instruktioner i öronen. Vandringen tar cirka en timme och du går i lugn takt genom olika naturtyper, över sluttande mark och i trappor. Du stannar till då och då och blir guidad i olika övningar på olika platserna, men även till nästa plats. Ordet Mindfulness betyder Medveten Närvaro: att du är här, med hela dig just nu.