Ormdalsstigen

Ormdalsstigen – vandra i trollskog och hör ljudet av porlande bäckar

Vilket fascinerande ställe! Den 5,8 km långa rundslingan Ormdalsstigen ligger med sin startplats vid Nedre Borgfors som ligger vid Hedströmmen. Nedre Borgfors ligger 1 mil nordväst om Skinnskatteberg strax norr om Baggå i Skinnskattebergs kommun. Vid startplatsen finns en informationsbroschyr med karta över leden. Längs stigen hittar du 19 informationstavlor som berättar om områdets historia, växt- och djurliv och även om de spår vi kan se i naturen efter inlandsisens framfart för över 10 000 år sedan. Vandra på slingrande naturstigar längs med porlande bäckar och flacka mossar. Gå genom fantasieggande trollskogar och rogivande lövskog och njut av lugn och fågelsång. Räkna med att vandringen tar 2-3 timmar, beroende på hur länge du stannar till eller rastar. Tänk på att vandra stigen motsols.

En vandring på Ormdalsstigen som ligger i natursköna Baggådalen och Naturreservatet Ormdalen, är en omväxlande och vacker vandring. I början följer du grusvägen genom öppna landskap men viker snart in i storskogen, där stigen fortsätter vidare längs en otämjd natur.

Efter några kilometer kommer du fram till skogstjärnen Ormputten med vindskydd och rastplats. En magisk plats, alldeles tyst och isolerat, kanske extra fint under soliga höstdagar. Här passar det bra att ta en längre lunchpaus, tända en brasa och grilla något över elden, njuta av din matsäck och av stillheten.

Sedan fortsätter vandringen genom den kanske vackraste delen av stigen. Du vandrar genom ringlande bäckar, omgiven av branta och mossklädda bergssidor, trollskog, porlande vatten och Hedströmmens forsar. Ibland blir det riktigt brant och trångt längs stigen. Dom djupa sprickdalarna, bildades då inlandsisen drog sig tillbaka och rensade ur dalarna för cirka 10 000 år sedan. I dalarna går vackra slingrande bäckar omgivna på våren av en otrolig vitsippsprakt. Invid Hedströmmen innan du kommer tillbaka till Nedre Borgfors finns ytterligare ett par rastplatser där du kan stanna till ett tag innan du beger dig hemåt igen.

Att göra:
  • Kulturstig
Längd: 5.8 km
Underlag:

Ormdalsstigen består mestadels av slingrande naturstigar med en del rötter och stenar.

Parkering:

Parkera vid grusvägen längs med Hedströmmen i Nedre Borgfors. Här finns gott om plats för olika slags fordon, och även vindskydd.

Hitta hit:

Ormdalsstigens start ligger 1 mil nordväst om Skinnskatteberg vid Nedre Borgfors. Baggå ligger 1 mil nordväst om Skinnskatteberg. Kör från Skinnskatteberg på väg 233 mot Kopparberg. Kör cirka 5 kilometer. Sväng vänster vid skylt "Kopparberg" och "Örebro". Sväng höger nästan direkt vid skylt "Kopparberg". Kör cirka 5,4 kilometer. Sväng vänster vid skylt ”Ormdalens naturreservat”. Sväng direkt vänster ned mot parkeringen, där startplatsen för Ormdalsstigen börjar.

Kontakta oss

• 20201128203623 myphoto
Kommentera

Johan Ljungström

Trevlig och lätt tur som funkar med barn. Vindskydd med eldstad vid den lilla tjärnen Ormputten.