Stigcyklist-parlör för rookies.
Zdjęcia
Röd eller blå stig, tubeless eller slang? Är OTB ett cykelmärke eller en pinsamt händelse som man försöker bortförklara vid afterbiken? Här är ett lexikon för dig som är ny som stigcyklist.
Är du en av alla nya stigcyklister som har upptäckt att cykla i skogen är en äventyrlig, rolig och trygg aktivitet? Har ditt flöde i sociala medier exploderat av vänner som bär cykelhjälm och gör geggiga och glada high five´s på nån rotig stig? Helt plötsligt har en mängd nya ord och begrepp dykt upp, så häng med på våran stigcyklist-parlör för rookies.
Afterbike är för vissa en självklarhet efter en tur i skogen. Betydligt mer fokus på livsnjutning än intervallträning och pulsklocka. Glädjefylld stigcykling utan krav på prestation och i geggiga vänners lag som avslutas med gofika är något som passar många. Vi frågar Tomas på Aktivt Uteliv i Västerås på vad hans bästa afterbike tips är.
-Ös på ett eller två varv på våran MTB led Björnen som startar strax utanför oss, så kan du med gott samvete ge dig på vår våffelmeny. Hos oss serverar Wåffelbaren både matiga mättande våfflor eller våfflor med glass i stora lass.
Blått eller rött, heaven or hell? Som ny stigcyklist vill man välja sina stigar väl för att få en bra upplevelse som skapar mersmak än tvärtom, extra viktigt är det om man vill ha med sin sambo och barnen på mer än en enstaka tur. Hur långa och hur svåra är lederna? Hitta rätt leder för er genom att använda vår guide Trails of Västmanland som även finns i Naturkartans app.
ToV´s svårighetsgradering bygger på systemet grön, blå, röd och svart, där grön är lättast och svart svårast.
Vi skiljer lederna åt på hur tekniskt svåra de är, färgerna har inget alls med längden eller hur konditionskrävande en led är. Bredare och tekniskt lättare stigar markeras gröna och blå, medans röda kräver mer av dina tekniska färdigheter för att kunna passera hinder, stenar och rötter. Den svårighetsgrad som kräver mest av dig har markeringen svart. Grundtipset till en nybliven stigcyklist är att prova en blå led innan du ger dig på de röda lederna. Även om vissa röda leder kan funka bra för dig med mindre vana, som tex Knektleden i Sala, då du vid vissa passager kanske väljer att kliva av cykeln några meter för att sen köra på igen. Välj en led som passar dig enligt ledbeskrivningen på ToV, starta lugnt tills du känner dig trygg med leden och cykeln. Man lär sig mycket genom att åka med en tekniskt duktig cyklist, se vilka spårval hen väljer.
Hardtail, fulldämpad eller e-bike? Cykeln då, vad passar bäst för MTB till Trails of Västmanland¨s stigar? Man kan cykla det mesta med en hardtail, alltså en cykel med enbart stötdämpning fram. En heldämpad cykel är dock lite snällare mot kroppen då den sväljer mer av ojämnheterna med en stötdämpare även bak, men den är även dyrare i inköp och kräver lite mer underhåll. Har du en E-mtb som följer Transportstyrelsens regler på max 250W och 25km/timmen så är även den välkommen på ToV´s leder, dubbelkolla bara om det finns några lokala föreskrifter som säger nåt annat.
Kedjebrytare och momentnyckel, va? Kan man inte bara lämna in cykeln på service? När man skall ge sig ut i skogen och uppleva spännande cykling så behöver man en välfungerande och säker cykel. Ett bra sätt att lära sig hur cykeln mår är att kolla igenom cykeln med jämna mellanrum samtidigt som du tvättar den. Trycket på cykelbranschen har varit extremt högt sen pandemin började och sämre tillgång på delar har skapat orimligt långa väntetider. Stenströms i Hallstahammar är en av Västmanlands butiker som servar MTB,
- För att få en bättre cykelupplevelse rekommenderar vi alltid att man är noggrann med att underhålla sin cykel säger Sören på Stenströms Cykel. Det förlänger livslängden på cykeln. Nu är det extra viktigt då det kan vara svårt att få tag på vissa reservdelar. Ett tips är att hålla koll på hur din kedja mår. Om du cyklar med en sliten kedja fungerar dina växlar sämre och du riskerar att slita ut andra delar på växelsystemet i förtid.
När man tvättar så undvik högtryck, det pressar in vatten på fel ställen och lager kan ta skada, använd en hink med vatten och mjuk borste. Torka kedjan ren och olja sedan in och torka bort överflödig olja som annars bara drar till sig ny smuts. Undvik fingrar och fett på bromsskivorna eftersom de börjar låta illa och bromsverkan kan försämras. Känn igenom skruvar, bultar, efterdra om så behövs. De flesta bultar på en cykel skall dras dit efter en bestämd kraft, står ofta på skruven eller i manualen. För hårt draget kan vara lika illa som för löst, så att investera i en momentnyckel kan spara onödigt slitage och i värsta fall även olyckor.
* Tvätta cykeln utan högtryck * Passa på att efterdra skruvar * Rengör kedja och kassett * Olja in och torka av överflödig olja * Kladda inte ner bromsskivorna om du inte vill cykla med hörselskydd.
Självklart ska en stigcyklist ha minst en pump. En större golvpump som fyller upp dina däck med tjugo bekväma pumptag istället för den micro-pump som du tar med i cykelryggsäcken. Det brukar brinna i armusklerna efter en stunds pumpande av ett 29 X 2,6 däck med en micro-pump. Vill du justera lufttrycket i framgaffeln så behöver du även en dämparpump.
Stadiga däckavtagare i plast för slang- och däckbyte, använd inget annat, det kan skada fälgen. Ett set med bra insexnycklar, undvik slitna verktyg vilket skadar skruvhuvuden. En kedjebrytare är mycket bra att ha, den behövs för att kapa en utbyteskedja till rätt längd. Byt kedjan i god tid för att undvika onödigt slitage och byte av dyra delar.
Bra att ha verktyg, den listan kommer att öka allt eftersom din vilja och kunskap för reparationer ökar:
- Golvpump och micropump
- Set med insexnycklar
- Däcksavtagare
- Kedjebrytare
- Momentnyckel
Tubeless, slanglöst och gucka? Vad innebär nu detta, skall man inte ha en cykelslang i däcken? Absolut kan man det, det är så cyklar levereras idag. Sen finns det ett par fördelar med att ta bort slangen och fylla däcket med en vätska, tubeless sealant, den så kallade guckan. Vätskan tätar ofta mindre punkteringar, det kan räcka med att fylla på med luft så är du redo att rulla igen. Man kan även ha lite lägre lufttryck, vilket gör däcken mer följsamma och ditt grepp över ojämnheter förbättras markant mot ett hårdpumpat däck som upplevs som studsigt.
Fullface för att undvika ful-face. Är det inte töntigt med hjälm? Nej, däremot är det ganska fånigt och onödigt med mosat huvud och bli tandlös. Att ha en bra välsittande hjälm är det viktigaste skyddet man ska ha som stigcyklist. En fullface hjälm är lite i överkant på våra XC leder men ingen dum idé om du vill åka utför hos Vedbobackens Downhill. Ett par sportglasögon är inte fel, grenar, stänk och flygfän verkar dras till ögonen när man cyklar. Handskar skyddar från de där närgångna grenarna som svischar förbi och vill rappa en över knogarna, även de där vurporna där man kasar över gruset så är de himla skönt att ha skinn kvar i handflatorna.
OTB, bör det ingå i stigcyklistens utvecklingskurva? När nybörjare cyklar tillsammans med vana cyklister så kan det hagla visdomsord ute på stigen ”farten är din vän, fäst blicken långt fram”. Det är en utmaning när man febrilt försöker identifiera varje sten och rot som försöker bryta sönder ens cykel. Eller ”nu kommer det en brant utför, bak med rumpan och slappna av” Brant utför säger du, då vill jag ha fallskärm och airbag!
Gå gärna en kurs som tar dig genom grunderna för att utvecklas i din egna takt, Aktivt Uteliv på Björnön har grundkurser för dig som vill komma igång med ditt stigcyklande. Vill man istället lägga en helg där man får mer tid att utvecklas samtidigt man både bor och äter gott så har Kungsörstorp ett weekendpaket med kurs och utbildad MTB guide. Har du ingen cykel så finns det att hyra i olika storlekar för vuxna och barn.
Hur var det nu med OTB, skrytfaktor eller skämskudde? OTB står för Over The Bar vilket är då cyklisten i princip gör en framåtkullerbytta över sitt styre. Undvik den manövern, det gör ont i kroppen. Men även ont i själen om andra förevigar den med GoPro och man får se den i slow-mo på sociala medier sen.
Cykla med barn ? Bara om de inte gnäller, haha! Se till att de håller humöret uppe genom att välja en kort och rolig led och pausa för snacks. Komplettera pauserna med små övningar. Tävla i trackstand, vem kan stå stilla med cykeln längst utan att sätta ned en fot i marken. En superbra balansövning som man har nytta av och det ger även ett avbrott om ben och humör börjar svikta. P.S Det här tipset funkar lika bra för sambon som för barnen.
Packa cykel ryggan: bullar check, syrgas check. Vi frågar Christer, MTB Guide som erbjuder cykelupplevelser i Västmanland, vad ska man ha med sig i ryggsäcken för en säker tur?
-En laddad mobil är ett måste, berätta även för någon vart du ska cykla, det är en bra grundregel. En kortare tur så klarar man sig egentligen utan både extra energi och massa verktyg, bara du är beredd att promenera tillbaka med cykeln vid tex punktering. Är man ute i mer än en timme så bör man ha möjlighet att fylla på kroppens förråd och göra enklare nödlagningar. Ett enklare första förband, för sår och stukningar och gärna färsk kunskap om HLR. Ett multiverktyg och prylar för fixa punktering. Men som sagt en telefon är ett av de bästa säkerhetsredskapen, den kan ge din exakta positon om du behöver hjälp hälsar Christer.
Äventyr i fickan. Ladda ned Naturkartans app så missar du inte lederna som presenteras på Trails of Västmanland. Var den trevligaste på stigen, sakta ned, lämna företräde och heja glatt på alla du möter.