Cykelvägen Öregrund - Medväga
Vandring
- Län: Dalarnas län
- 6636.31 km från dig
Information om leden
- Längd 2.2 km
- Svårighetsgrad Blå - medel
Åtgärder
Beskrivning
Cykelvägen mellan Öregrundsdammen och Medväga kom till i början av 1940-talet, för att underlätta för skogshuggarna att ta sig fram genom skogen och transportera ut virke. Eftersom den inte har använts under lång tid har mycket vegetation etablerat sig, men det går fint att vandra här. Och kanske cykla mountainbike. Det ligger spång på blöta partier.
Det hela började med att Envikens besparingsskog inledde byggandet av en bilväg från Lamborn till Öregrund, i början på 1930-talet. Allmän flottled fanns från sjön Balungen till Öregrundsdammen. Stora skogsområden var dock svåra att avverka på grund av de långa transportavstånden liksom sommararbeten på skogen.
Större delen av 1939 års skogsarbeten skulle utföras vid den så kallade Medvägakasernen. Eftersom det saknades väg från Öregrund till Medväga, beslöt allmänningsstyrelsen den 19 oktober 1939, att undersöka om det gick att anlägga en väg, så att man sommartid kunde färdas med cykel samt häst och släpa.
Styrelsen besiktigade terrängen för den tilltänkta cykelvägen och konstaterade att större delen av vägsträckan var "ganska" besvärlig med stora stenar och en rätt stor stigning från Öregrundsdammen. Sista delen av cykelvägen ansåg styrelsen borde dras över myren vid Medväga.
Styrelsen beslöt att hugga upp vägsträckningen till två meters bredd samt mäta längden av den. Vidare skulle en "kompetent" person få i uppdrag att avväga och indela vägen i skiften samt lämna ett kostnadsförslag. Cykelvägen skulle terrasseras till en meters bredd. Arbetet med cykelvägen skulle efter styrelsens beslut påbörjas "fortast möjligt"
Vid sammanträdet den 6 november 1939 granskade styrelsen det av ingenjör W Gezelius upprättade förslaget på cykelvägen. Vägens längd var 2 620 meter och skulle terrasseras till en meters bredd. På myren närmast Meväga skulle avståndet mellan dikena vara sex meter. Kostnadsförslaget omfattade 13 vägskiftet, till en beräknad kostnad av 2 005 kronor och 85 öre. Styrelsen konstaterade att vägen var högst nödvändig eftersom denna trakt av allmänningen saknade väg. Man menade också att kolning skulle kunna komma att förläggas till dessa trakter. Styrelsen beslöt enhälligt att bygga cykelvägen och att skiftena skulle bortsättas för det i kontraktet angivna priset. Arbetet skulle genast påbörjas.
Aktiviteter och faciliteter
-
Vandring
-
Mountainbike
-
Trailrunning
Fakta
Det sitter vägvisningsskyltar där cykelvägen ansluter till grusväg både i norr och söder. Stigen är inte markerad med några ledmarkeringar, men det är omöjligt att gå fel.
Nedladdningar
Kontakt
E-postadress
Kontaktcenter Falu kommun
Organisationens logotyp
Frågor och svar
Ställ en fråga till andra Naturkartan-användare.