Banvall Åseda (Slåttra) - Sävsjöström
Cykling
- Län: Kronobergs län
- 6826.01 km från dig
Information om leden
- Längd 20.0 km
- Svårighetsgrad Blå - medel
Åtgärder
Aktuellt
För tillfället är framkomligheten begränsad på banvallen mellan Åseda och Slåttra. Börja därför cykla på banvallen i Slåttra istället. Från Åseda, ta Älghultsvägen mot Älghult, vid Lilla Hult sväng av vänster in på en grusväg. Efter cirka 1 kilometer når ni Slåttra, där går banvallen över vägen och då cyklar ni höger in på banvallen.
Beskrivning
Välkommen till en historisk resa på den gamla järnvägen mellan Slåttra och Sävsjöström. Denna 20 kilometer långa cykelled är en del av den gamla banvallen efter normalspårsjärnvägen. Leden går genom ett sjörikt område med ett intressant fågelliv, bland annat orr- och tjäderspel på våren, och med vackra blomsterängar i den norra delen av sträckan. Utmed sträckan finns ett flertal platser av speciellt intresse, där du hittar skyltar som berättar mer om just den plats du passerar.
Varshults station tillkom samtidigt som järnvägen förlängdes från Sävsjöström till Åseda 1914. Förutom väntsal och expedition byggdes även godsmagasin och tjänstebostad, uthus och jordkällare samt perrong som tillkom 1944 . Detta var en av banans fattigaste stationer. Till exempel bemannades stationen 1949 av en platsvakt som expedierade 654 personbiljetter och 639 gods-transporter under året. Platsen var också viktig ur beredskapssynpukt efter andra världskriget. Här fanns stickspår till ett lokhus för uppställning av ånglok som ju inte var beroende av varken el eller importerad diesel.
Holmasjön och Holmagöl är kraftigt påverkade av sänkningar på 1800-talet, men området är ett intressant våtmarkskomplex. Kring dem finns strandskogar som är opåverkade av avverkningar. Smärre vassruggar gör fågellivet extra intressant; sångsvan, kanadagäss, tranor, beckasiner och ett flertal andra arter och rörsångare. Mindre hackspett är inte helt ovanlig i strandskogarnas döda björkar och annan död ved. Under våren hörs pärluggla och sparvuggla från kväll till gryning.
Cirka 300 meter norr om Ekhorvastation låg banvaktstugan Klöverfors intill den gamla landsvägen mellan Åseda och Älghult. Grunden finns kvar öster om banvallen. Här trivs mycket flora och insekter. Till exempel den skarpt gula sommarfibblan och utefter banvallen växer fridlysta orkidéer som Ljungfru Marie nycklar, nattviol och korallrot. En solig och vindstilla sommardag är det liv i den grönskande blomsterängen vid den gamla perrongen. Fjärilar som bastardsvärmaren med sina fem klara röda fläckar trivs bra här.
Någon kilometer västerut låg Sveriges sista tillverkare av handsmidda liar; Klöverfors Lie-och Redskapsfabrik, senare Liefabriken mellan 1904 och 1950. Här smiddes cirka 300 liar per dag i tvåskift i en mängd olika utföranden. Några exempel på modeller: Busklien, Halmkniven, Sädeslien, Ängslien, Finska lien, Irland, Kina, Kuba, Polen, Ryssliarna, Turkisk lie, Jungelkniven.
Att vara liesmed krävde god yrkesskicklighet och de hade 1918 en årslön på cirka 4 000 kronor det vill säga högavlönad (cirka 800 000 kronor 2014). Varje lie märktes förutom med tillverkare och typ även med namnet på den smed som gjort lien.
Aktiviteter och faciliteter
- Cykling
- Vandring
- Mountainbike
- Ridning
- Kulturstig
Fakta
Välkommen till en historisk resa på den gamla smalspårsjärnvägen mellan Sävsjöström och Åseda. Denna 20 kilometer långa cykelled är en del av den gamla banvallen efter normalspårsjärnvägen mellan Sävsjöströn och Åseda/Nässjö.
Sträckan stod klart 1914 men kämpade med ekonomiska problem och år 1985 ställdes all trafik in.
Järnvägsbygget inleddes från Växjö i början av 1890-talet och byggdes ut i etapper under cirka 20 år.
Vid respektive startplats kan du läsa våra informationsskyltar om sträckan. Utmed sträckan finns ett flertal platser av speciellt intresse, där du hittar skyltar som berättar mer om just den plats du passerar.
Kontakt
E-postadress
Kultur- och fritidsavdelningen i Uppvidinge kommun
Frågor och svar
Ställ en fråga till andra Naturkartan-användare.